Kérdések és válaszok internetes kártyás fizetésről
KÁRTYAELFOGADÁS
Milyen
típusú kártyákkal lehet fizetni?
A
VISA és a Mastercard dombornyomott kártyáival, ill. egyes VISA Electron, V Pay
kártyákkal. A VISA Electron kártyák interneten történő használatának lehetősége
a kártyát kibocsátó banktól függ. A CIB által kibocsátott VISA Electron típusú
bankkártya használható interneten történő vásárlásra.
Mely
bankok kártyái alkalmasak internetes fizetésre?
Minden olyan VISA és Mastercard/Maestro
kártyával, mely internetes fizetésre a kártyakibocsátó bank által
engedélyeztetve lettek, valamint a kifejezetten internetes használatra hivatott
webkártyák.
Lehet-e
vásárlókártyákkal fizetni?
Hűségpontokat tartalmazó,
kereskedők/szolgáltatók által kibocsátott pontgyűjtő kártyákkal nem lehet
interneten fizetni.
Lehet-e
co-branded kártyákkal fizetni?
Bármilyen olyan co-branded
kártyával lehetséges fizetni, mely internetes fizetésre alkalmas MasterCard vagy VISA alapú kártya.
FIZETÉS FOLYAMATA
Hogyan
működik az online fizetés banki háttérfolyamata?
A vásárló a kereskedő/szolgáltató internetes
oldalán a bankkártyás fizetési mód választását követően a fizetést
kezdeményezi, melynek eredményeként átkerül a Bank biztonságos kommunikációs
csatornával ellátott fizetőoldalára. A fizetéshez szükséges megadni
kártyaszámát, lejárati idejét, és a kártya hátoldalának aláíráscsíkján
található 3 jegyű érvényesítési kódot. A tranzakciót Ön indítja el, ettől kezdve
a kártya valós idejű engedélyezésen megy keresztül, melynek keretében a
kártyaadatok eredetisége-, fedezet-, vásárlási limit kerül ellenőrzésre.
Amennyiben a tranzakció folytatásához minden adat megfelel, a fizetendő
összeget számlavezető (kártyakibocsátó) bankja zárolja a kártyáján. Az összeg
számlán történő terhelése (levonása) számlavezető banktól függően néhány napon
belül következik be.
Miben
különbözik az internetes kártyás vásárlás a hagyományostól?
Megkülönböztetünk kártya jelenlétével történő (Card Present) és kártya jelenléte
nélküli (Card not Present) tranzakciókat. A Card Present tranzakció POS terminál eszköz segítségével
történik. A kártya lehúzását és a PIN kód beütését követően a terminál
kapcsolatba lép a kártyabirtokos bankjával, az engedélyező központon keresztül,
és a kártya típusától, illetve a kártya kibocsátójától függően a VISA vagy MasterCard hálózaton keresztül. Itt megtörténik az
érvényesség és fedezetvizsgálat (authorizáció). Az
előbbi útvonalon visszafelé haladva a POS terminál (illetve a kereskedő)
megkapja a jóváhagyást vagy elutasítást. A vásárló aláírja a bizonylatot. A Card not Present
olyan tranzakció, melynek lebonyolításakor a bankkártya fizikailag nincs jelen.
Ide tartoznak a levélben, telefonon, illetve az elektronikus úton (internet)
lebonyolított tranzakciók, amelyek esetében a vásárló (kártyabirtokos) a
tranzakciót biztonságos (256 bites titkosítású) fizetőoldalon bekért
kártyaadatok megadásával indítja. A sikeres tranzakcióról Ön kap ún.
engedélyszámot, mely megegyezik a papír alapú bizonylaton található számmal.
Mit
jelent a foglalás?
A tranzakciót a bank tudomására jutásakor
azonnal foglalás (zárolás) követi, hiszen a tényleges terheléshez előbb a
hivatalos adatoknak be kell érkezniük, mely néhány napot igénybe vesz és az
alatt a vásárolt összeg újra elkölthető lenne. Ezért a foglalással a levásárolt
vagy felvett pénzt elkülönítik, foglalás alá teszik. A foglalt összeg
hozzátartozik a számlaegyenleghez, azaz jár rá kamat, de még egyszer nem
költhető el. A foglalás biztosítja azon tranzakciók visszautasítását, melyre
már nincs fedezet, noha a számlaegyenleg erre elvben még lehetőséget nyújtana.
SIKERTELEN FIZETÉSEK ÉS TEENDŐK
Milyen esetben lehet sikertelen egy tranzakció?
Általában a kártyát kibocsátó bank (tehát ahol
az ügyfél a kártyát kapta) által el nem fogadott fizetési megbízás; de
bankkártya használat esetében ez lehet olyan okból is, hogy távközlési vagy
informatikai hiba miatt az engedélykérés nem jut el a kártyát kibocsátó
bankhoz.
Kártya jellegű hiba
ˇ
A kártya nem alkalmas internetes fizetésre.
ˇ A kártya internetes
használata számlavezető bank által tiltott.
ˇ A kártyahasználat
tiltott.
ˇ A kártyaadatok
(kártyaszám, lejárat, aláíráscsíkon szereplő kód) hibásan lettek megadva.
ˇ A kártya lejárt.
Számla
jellegű hiba
ˇ
Nincs fedezet a tranzakció végrehajtásához.
ˇ
A tranzakció összege meghaladja a kártya vásárlási limitét.
Kapcsolati jellegű hiba
ˇ A tranzakció során
valószínűleg megszakadt a vonal. Kérjük, próbálja meg újra.
ˇ A tranzakció
időtúllépés miatt sikertelen volt. Kérjük, próbálja meg újra.
Technikai
jellegű hiba
ˇ Amennyiben a
fizetőoldalról nem tért vissza a kereskedő/szolgáltató oldalára, a tranzakció
sikertelen.
ˇ Amennyiben a
fizetőoldalról visszatért, de a böngésző "back", "reload" illetve "refresh"
segítségével visszatér a fizetőoldalra, tranzakcióját a rendszer biztonsági
okokból automatikusan visszautasítja.
Mi a teendő a fizetési procedúra
sikertelensége esetén?
A tranzakcióról minden esetben generálódik egy
tranzakcióazonosító, melyet javaslunk feljegyezni. Amennyiben a fizetési
kísérlet során tranzakció banki oldalról visszautasításra kerül, kérjük vegye
fel a kapcsolatot számlavezető bankjával.
Miért
a számlavezető bankkal kell felvenni a kapcsolatot a fizetés sikertelensége
esetén?
A kártyaellenőrzés során a számlavezető
(kártyakibocsátó) bank értesíti az összeget beszedő kereskedő (elfogadó)
bankjának, hogy a tranzakció elvégezhető-e. Más bank ügyfelének az elfogadó
bank nem adhat ki bizalmas információkat, arra csak a kártyabirtokost azonosító
banknak van joga.
Mit
jelent az, ha bankomtól azonban SMS kaptam az összeg foglalásáról/zárolásáról,
azonban a kereskedő/szolgáltató azt jelzi, hogy sikertelen volt a fizetés?
Ez a jelenség olyan esetben fordulhat elő, ha a
kártya ellenőrzése megtörtént a fizetőoldalon, azonban Ön nem tért vissza
kereskedő/szolgáltató internetes oldalára. A tranzakció ebben az esetben
befejezetlennek, így automatikusan sikertelennek minősül. Ilyen esetben az
összeg nem kerül terhelésre kártyáján, a foglalás feloldásra kerül.
BIZTONSÁG
Mit
jelent a VeriSign és a 256 bites titkosítású TLS
kommunikációs csatorna?
A TLS, a Transport Layer Security elfogadott
titkosítási eljárás rövidítése. Bankunk rendelkezik egy 256 bites titkosító
kulccsal, amely a kommunikációs csatornát védi. A VeriSign
nevű cég teszi lehetővé a CIB Bank-nak a 256 bites
kulcs használatát, amely segítségével biztosítjuk a TLS alapú titkosítást.
Jelenleg a világ elektronikus kereskedelmének 90%-ában ezt a titkosítási módot
alkalmazzák. A vásárló által használt böngésző program a TLS segítségével a
kártyabirtokos adatait az elküldés előtt titkosítja, így azok kódolt formában
jutnak el a CIB Bankhoz, ezáltal illetéktelen személyek számára nem
értelmezhetőek.
A
fizetés után figyelmeztetett a böngészőm, hogy elhagyom a biztonsági zónát. A
fizetésem biztonsága így garantált?
Teljes mértékben igen. A fizetés folyamata 256-bites
titkosított kommunikációs csatornán folyik, így teljesen biztonságos. A
tranzakciót követően Ön a kereskedő honlapjára jut vissza, amennyiben a
kereskedő oldala nem titkosított, a böngészője figyelmezteti, hogy a
titkosított csatornát elhagyta. Ez nem jelent veszélyt a fizetés biztonságát
illetően.
Mit
jelent a CVC2/CVV2 kód?
A
MasterCard esetében az ún Card Verification Code, a Visa esetében az ún. Card
Verification Value egy olyan, a bankkártya mágnescsíkján kódolt numerikus
érték, melynek segítségével megállapítható egy kártya valódisága. Az ún. CVC2 kódot,
mely az Mastercard/Maestro kártyák hátoldalán található számsor utolsó három
számjegyében szerepel, az internetes vásárlások során kell megadni.
Mit jelent a Verified by Visa?
A Verified by Visa rendszerben regisztrált Visa kártyabirtokosok
jelszót választanak a kártyát kibocsátó banknál, mely segítségével
azonosíthatják magukat internetes vásárlás esetén, és amely védelmet nyújt a
Visa kártyák jogosulatlan használata ellen. A CIB Bank elfogadja a Verified by Visa rendszer
keretein belül kibocsátott kártyákat.
Mit jelent a Mastercard SecureCode?
A Mastercard SecureCode rendszerben regisztrált Mastercard/Maestro
kártyabirtokosok jelszót választanak a kártyát kibocsátó banknál, mely
segítségével azonosíthatják magukat internetes vásárlás esetén, és amely
védelmet nyújt a Mastercard/Maestro kártyák jogosulatlan
használata ellen. A CIB Bank elfogadja a Mastercard SecureCode
rendszer keretein belül kibocsátott kártyákat.
Mit
jelent a UCAF kód?
MasterCard/Maestro kártyák esetén
az Ön kártyakibocsátó bankjától esetlegesen kapott egyedi kód. Ha nem kapott
ilyet, hagyja üresen a mezőt.